درخشش مهندسی (*شاید تلفیق مهندسی همخوب باشه) در اعماق زمین
تونل مذکور اولین تونل دو منظوره جهان است كه در شهر كوالالامپور پایتخت كشور مالزی ساخته شده است. ساخت این تونل از سال 2003 شروع و در ژوئن 2007 بهره‌برداری از آن آغاز شده است. این تونل ابتدا به‌عنوان مسیری برای انحراف آب‌های خروشان و سیلاب‌های رودخانه‌ای كه از به‌هم پیوستن دو رودخانه بزرگ در مركز شهر حاصل شده است، در نظر گرفته شده بود. ولی سپس با یك ایده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر داخلی 8/11 متر، تونل به گونه‌ای طراحی شد كه بتواند در زمان‌های غیراضطراری كه جریان آب چندان قوی نیست به‌عنوان تونلی رفت و آمدی (در دو طبقه) برای وسایل نقلیه جهت كم‌كردن بار ترافیكی یكی از شاهراه‌های مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

بهره‌برداری از این تونل در سه حالت می‌تواند انجام بگیرد:
حالت اول (حالت عادی یا نرمال): زمانی است كه جریان آب رودخانه به قدری كم است كه اساساً نیازی به انحراف توسط تونل ندارد.
حالت دوم: زمانی است كه طوفان‌های كوچك یا متوسط رخ می‌دهد ولی فشار جریان آب زیاد نیست. در چنین حالتی جریان آب به داخل تونل منحرف شده و از طریق مسیر فرعی به پایین‌ترین قسمت تونل هدایت می‌شود. در این حالت دو مسیر عبور و مرور بالایی تونل همچنان بر روی وسایل نقلیه باز است.
حالت سوم: حالتی است كه در زمان طوفان‌های سهمگین رخ می‌دهد. در چنین حالتی كل تونل بر روی وسایل نقلیه بسته می‌شود و پس از اطمینان از خارج‌شدن كلیه ماشین‌ها (به‌وسیله تعداد زیادی ایستگا‌ه‌های رفتارسنجی تا زمانی كه یك وسیله نقلیه در داخل تونل باشد درهای ورودی آب باز نمی‌گردد) جریان سیلاب به‌طور خودكار به داخل تونل هدایت می‌شود. ظرفیت آب در تونل در چنین حالتی به سه میلیون مترمكعب می‌رسد.
ساعت زمان لازم است تا پس از پاك‌سازی تونل درهای آن بر روی وسایل نقلیه باز گردد. این حالت یك یا دو بار در سال رخ می‌دهد

روش ساخت تونل
شهر كوالالامپور از نظر زمین‌شناسی بر بستری از آهك قرار گرفته است. ضمناً این شهر از سطح دریا نیز بالاتر است. از مشخصه‌های اصلی این لایه‌های آهكی وجود تخته‌سنگ‌ها، گودال‌ها و باتلاق‌های متفاوت است. با توجه به طبیعت زمین‌شناسی شهر بیشتر ایده‌های طراحی و اجرا به سمت و سویی میل كرده است كه كمترین اثر منفی را بر روی شرایط محیطی و زمین‌شناسی شهر وارد نماید.
لذا برای این پروژه از ماشین TBM مدل Slurry Shield استفاده شده است كه به هنگام كار در برخورد با بسترهای آهكی و مواجهه با آب‌های زیرزمینی و صخره‌های سخت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. وجود یك سپر مقاوم كه با فشار هوا كار می‌كند امكان آن را فراهم می‌سازد كه ماشین در مواجهه با آب‌های زیرزمینی و خاك‌های سست تعادل خود را كاملاً حفظ نماید.
ایمنی تونل
از نظر استادارد های امنیتی و ایمنی نیز اسمارت از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است. خروجی‌های اضطراری فراوان‌، سازه ضد زلزله، صدها دوربین و وجود مرکز کنترل که شبانه‌روز تردد خودروها و عبور جریان آب را زیر نظر دارند اسمارت را در این زمینه نیز بی همتا کرده است.
تونل SMART برای دستگاه‌های تهویه ویژه‌ای است كه در هر كیلومتر از تونل تعبیه شده است. این دستگاه‌های قوی تهویه به‌طور دائم هوای ‌آلوده تونل را خارج می‌نماید. هر دستگاه دارای محفظه‌های محكمی است كه در آن كانال‌هایی برای مكش هوای تونل وجود دارد و این محفظه‌ها در هنگام جریان سیلاب از دستگاه‌های تهویه محافظت می‌نمایند.

دستگاه‌های تهویه به‌گونه‌ای بالای تونل قرار گرفته‌اند كه در زمان آتش‌سوزی نیز بتوانند میزان گاز و دود را كنترل نمایند. همچنین در هر كیلومتر از این تونل تجهیزات دیگری نظیر كپسول‌های ‌كنترل آتش‌سوزی، كنترل و نظارت تجهیزات مخابراتی وجود دارد.
طول تونل برای تخلیه آب 7/9 كیلومتر با قطر 2/13 متر و برای عبور و مرور وسایل نقلیه 4 كیلومتر در دو سطح می‌باشد. رفت و آمد در این تونل فقط برای وسایل نقلیه سبك مجاز است و ورود موتور سیكلت و وسایل نقلیه سنگین در آن ممنوع می‌باشد. اخیراً در 23 مارس 2008 به‌دلیل بارش باران‌های سنگین این تونل بر روی عبور و مرور وسایل نقلیه بسته شد.
در حال حاضر هزینه عبور از اسمارت 2 رینگیت برای هر خودرو می‌باشد و با توجه به هزینه بالای ساخت چنین تونلی مخصوصاً در ساعات پرترافیک صبح و عصر کاملاً به صرفه به نظر می‌رسد.